Podobně jako u všestrannosti jsou i soutěže spřežení strukturované jako dokonalá
prověrka schopností kočárových koní. Drezurní část klade důraz na eleganci a soulad,
terénní překážková jízda zvaná maraton vyžaduje fyzickou kondici, vytrvalost a ovladatel-
nost, a při parkurové jízdě mezi kužely musí prokázat koně pozornost a obratnost.
Exkurze do světa jezdeckých disciplín ČJF:
SPŘEŽENÍ
V zápřahu můžeme vidět buď jednoho
koně (jednospřeží), pár koní (dvojspřeží),
nebo čtyři koně (čtyřspřeží), vypisují se
i závody pro dvojspřeží a čtyřspřeží pony.
První trestné body se rozdávají v dre-
zurní části. Stejně jako v případě vše-
strannosti či klasické drezury, předvádí
vozataj s celým zápřahem úlohu sestave-
nou z jednotlivých cviků. Divácky neja-
traktivnější částí je maraton, kdy vozataj
se svým kočárem vedle klusového úseku
zdolává přírodní nebo umělé překážky
postavené v terénu. Každou z překážek
by mělo spřežení projet v co nejkratším
čase. Na maratonových překážkách jsou
často umístěné tzv. shoditelné prvky –
balonky, za jejichž shození se započítává
penalizace.
Zkouškou obratnosti a pozornosti je jíz-
da mezi kužely. Tato jízda se odehrává na
kolbišti o rozměrech min. 120 x 70 metrů,
překážky tvoří průjezdy mezi 50 centime-
trů vysokými kužely. Jde vlastně o branky
umístěné od sebe v určité vzdálenosti více
či méně přesahující rozteč kol kočáru. Čím
vyšší obtížnost soutěže, tím menší vzdále-
nost kuželů, a tím i užší průjezd. Shození
balonku z kuželu znamená pro vozataje
trestné body. Součet všech trestných bodů
po drezuře, maratonu a této překážkové
jízdě pak dává výsledný počet trestných
bodů a určuje pořadí ve výsledkové listině.
V posledních letech jsou velmi oblí-
bené halové závody. Ty se nejvíce podo-
bají vozatajskému parkuru, avšak do jeho
trati bývá zahrnuta jedna, nebo dvě ma-
ratonské překážky. Celá tato dílčí soutěž
se navíc jezdí s maratonským kočárem.
Halové spřežení má zcela jedinečnou at-
mosféru a díky ní je divácky hojně navště-
vované.
n
Vejít se s celým
spřežením i kočárem
mezi kužely není vůbec
jednoduché a s vyšší
rychlostí riziko chyb
mnohonásobně roste.
Své o tom ví i Martin
Gössl, jenž se řadí mezi
domácí špičku
v kategorii dvojspřeží.
Drezurní zkoušky bývají často při velkých závodech rozdělené do dvou dnů,
jelikož jsou časově náročnější.
Zejména v kategorii čtyřspřeží je maraton velmi adrenalinovou záležitostí.
Mezi nejlepší české vozataje patří Jiří Nesvačil junior.
33
Jezdecký katalog 2015
www.cjf.cz